Czym jest marketing i jak ewoluuje marketing?
Marketing jest procesem komunikowania wartości produktu lub usługi do potencjalnych klientów, mającym na celu zainteresowanie ich, zaspokojenie ich potrzeb oraz utrzymanie pozytywnych relacji. Jest to działania obejmujące badania rynku, promocję, sprzedaż, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku marki. Zmieniające się uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, rozwój technologii oraz zmieniające się zachowania klientów powodują nieustanną ewolucję strategii marketingowych.
Czym dokładnie jest marketing?
Marketing to szeroko pojęty proces, obejmujący nie tylko sprzedaż produktu, ale również:
- Badanie rynku
Analiza potrzeb i preferencji konsumentów oraz konkurencji. - Kreowanie produktu lub usługi
Dopasowywanie oferty do potrzeb klientów. - Ustalenie ceny
Wyznaczanie optymalnej ceny, która zachęci klientów do zakupu i jednocześnie zapewni przedsiębiorstwu oczekiwane zyski. - Promocję
Docieranie z przekazem o produkcie do konsumentów za pomocą różnych form reklamowych. - Sprzedaż oraz obsługę posprzedażową
Działania mające na celu stworzenie pozytywnego doświadczenia klienta i utrzymanie długotrwałych relacji.
Jak zmienia się marketing?
Na przestrzeni dekad marketing ulegał licznym przemianom. Dziedzina tę charakteryzuje nieustanna adaptacja do nowych realiów rynkowych. Najważniejsze zmiany są związane z rozwojem technologii cyfrowych oraz ewoluującymi preferencjami konsumentów.
Marketing tradycyjny kontra digital marketing
Jeszcze kilkanaście lat temu dominowały formy reklamy tradycyjnej takie jak:
- reklama prasowa, radiowa i telewizyjna,
- ulotki, plakaty i billboardy,
- sponsoring i organizacja imprez.
Obecnie jednak dominuje marketing cyfrowy – od mediów społecznościowych po content marketing, SEO czy marketing influencerów.
Rosnące znaczenie personalizacji przekazu
„Według badań Accenture, aż 91% konsumentów woli robić zakupy w firmach, które oferują spersonalizowane oferty i rekomendacje.”
Personalizacja odgrywa dziś kluczową rolę. Konsumenci oczekują dostosowanego specjalnie do nich przekazu marketingowego, bazującego na ich wcześniejszych wyborach, zainteresowaniach czy historii zakupowej. To wymaga od firm korzystania ze specjalistycznych technologii analitycznych oraz narzędzi automatyzacji marketingu.
Marketing w erze sztucznej inteligencji i big data
Rozwój technologii cyfrowych doprowadził do wykorzystania ogromnych ilości informacji o klientach do lepszego dopasowywania reklam i ofert. Dzięki uczeniu maszynowemu i sztucznej inteligencji firmy są w stanie precyzyjnie analizować potrzeby klientów i przewidywać ich dalsze kroki zakupowe.
„Jak podaje Forbes, 84% marketerów uważa, że marketing napędzany przez sztuczną inteligencję pozwala uzyskiwać dużo lepsze rezultaty.”
Podsumowanie
Marketing nieustannie zmienia swoje oblicze, dostosowując się do dynamicznie zmieniających się okoliczności społecznych, gospodarczych i technologicznych. Współczesny marketing wymaga coraz lepszego poznania klienta oraz zastosowania zaawansowanych technologii, które są gwarancją skuteczności przekazu. Firmy, które rozumieją tę ewolucję, mają realną szansę zdobyć przewagę konkurencyjną i odnieść sukces na rynku.